Batavus Bromfiets Club
 

Batavusclub  Welkom bij de Batavus Bromfiets Club!   Batavusclub

Gazelle Grant.

Hoewel onderstaand verhaal niet gaat over een bromfiets die door Batavus is vervaardigd en op de markt gebracht vinden we het artikel uit het blad Het Motorrijwiel toch interessant genoeg om op de BatavusBromfietsClub site te plaatsen. Het is met name interessant omdat deze brommer in de basis een door Batavus ontwikkelde en gebouwde bromfiets is en daarmee toch een stuk van de historie van Batavus is waarmee Gazelle indertijd op het gebied van bromfietsen bouwen is geholpen. Aan deze Whippet zijn een aantal uiterlijke kenmerken zodanig aangepast dat er een eigen gezicht moest ontstaan. Dit is maar te dele gelukt want elke klassieke bromfietsliefhebber zal in één oogopslag de Batavus Whippet herkennen. Pas bij een tweede blik wordt duidelijk dat het een bewerkte Whippet is met een andere merknaam erop. Nu veel plezier bij het lezen van het verhaal over de Batavus/Gazelle bromfiets.



De Gazelle Grant van Tieme Bakker in showroomstaat.

Voor bromfiets liefhebbers mag de Batavus Whippet als een bekend model worden verondersteld. Minder bekend zal het broertje zijn dat enkele jaren door Gazelle werd uitgebracht. ‘Badge engineerin’ op z'n Hollands.

Vondst in Hardenberg
Op het Nationaal Veteranen Treffen zagen we er opeens eentje staan: een Gazelle Grant. Tenminste, we moesten even goed kijken, want in het voorbijgaan zou je zweren dat er een Batavus Whippet stond. Maar op de tank staat duidelijk 'Gazelle' en dat ranke diertje staat ook op de knierubbers van de benzinetank afgebeeld. Het schitterend door Tieme Bakker uit Meppel gerestaureerde exemplaar dateert van 1964. Hij vond de sportbrommer twee jaar geleden in Hardenberg en kreeg hem in bezit via een ruiltje tegen een Zündapp. Niks ten nadele van Zündapp, maar we kunnen begrijpen dat Tieme liever een zeldzaamheid als een Grant in zijn schuurtje wilde hebben. Het blokje zat gelukkig helemaal los en alles was compleet, maar verwaarloosd.
De brommer bleek maar 7000 kilometer gelopen te hebben en een grote beurt en zorgvuldige montage (inclusief een nieuw snaartje natuurlijk) maakten de krachtbron weer als nieuw.
De Grant kreeg weer een nieuw lakjasje in de originele kleurstelling van wit en rood en met nieuw chroom op alle daarvoor in aanmerking komende onderdelen stond er na vele avonden sleutelwerk weer een sportbrommer in showroomstaat op de wielen.

Fusie
Dat de rijwiel- en bromfietsfabriek Gazelle, die vanaf beginjaren '50 een voornamelijk uit woon-werk en toer modellen bestaand assortiment bromfietsen op de markt bracht, met een Batavus Whippet onder eigen naam uitkwam, vindt zijn oorzaak in een - kortstondige - fusie tussen de Dierense en Heerenveense bedrijven. In april 1963 kreeg die fusie zijn beslag, die moest leiden tot een sterke positie voor beide merken op de internationale (Europese) markt, zowel wat de fietsen als wat de brommers betrof.
Dankzij die fusie kon Gazelle nu ook zijn bromfiets assortiment op eenvoudige wijze uitbreiden en dat kreeg vorm door drie Batavus modellen ook onder Gazelle vlag te brengen.
De Batavus Conforte ging in Dieren als de Gazelle Isabella door het leven, de Batavus Mot '0 Mat werd de Gazelle GA50 en de Whippet tenslotte werd de Grant.

Meer dan een merkplaatje
De Grant was overigens toch wel net een beetje meer dan alleen een kwestie van een ander merkje op de tank plakken, 'badge engineering' dus, want al het spuitwerk werd bij Gazelle gedaan. Ook kreeg de Grant een andere benzinetank, een ander koplampkap en ruitje en andere zijkastjes. Gegeven de beperkte verkopen die het model mocht meemaken, geen wonder dat Tieme wat blij was dat zijn Grant compleet was bij aanschaf. Niettemin, de verwantschap tussen de Grant en de Whippet was overduidelijk en waar bijvoor beeld in Engeland (waar de term is uitgevonden) 'badge-engineering' werkte omdat vele motorrijders eerder merkentrouw dan modeltrouw waren, koos de Nederlandse sportbrommer klant-in-spé waarschijnlijk eerder voor het 'echte' model- dus de Whippet.

 
Links:
Evenals bij de Batavus Whippet zorgt een JLO Piano voor de pk’s; benzinetank en zijkastjes zijn echter anders.
De machtige bromfietsbel hangt vlak boven de cilinderkop.
Rechts:
Evenals bij de Batavus Whippet zorgt een JLO Piano voor de pk's;
benzinetank en zijkastjes zijn echter andres. De machtige bromfietsbel hangt vlak boven de cilinderkop.

Kocht hij toch de Grant, dan hield hij wel een paar centen in de zak, want bij zijn introductie in 1964 kostte de Grant f 828,- voor het model met tweeversnellings JLO G50 Piano motor, ter wijl de Whippet in gelijke uitvoering voor f 844,- in de folder stond. Daarvoor kreeg je bij de Whippet wel de beroemde Patentcrank, waardoor je de twee trappers beide als voetsteunen naar beneden kon laten hangen. Kort daarop kreeg de Grant deze verfijning overigens wel en die treffen we ook aan op de brommer van Tieme.
Dat maakt het bouwjaar misschien wel wat onzeker, want voorzover ons bekend kwam de Patent-crank in '65 op de Grant, maar heette die toen ook de Grant Luxe en die naam vinden we weer niet op Tieme's juweeltje.
Als Grant Luxe hing er inmiddels een prijskaartje van f 854,- aan de Gazelle, terwijl de Whippet dat jaar voor f 869,- genoteerd stond.

Korte carrière
In 1966 is de Gazelle Grant uit de catalogus verdwenen. De oorzaak daarvoor is overigens niet te vinden in de teleurstellende verkopen, maar in de teleurstellende fusie. De samenwerking tussen de twee (familie) bedrijven was namelijk al snel gaan stroeven door persoonlijke tegenstellingen in de directie en in 1966 nam Gazelle het initiatief de samenwerking te beëindigen. En dat betekende logischerwijze ook het einde van de Batavus modellen in het Gazelle programma. Daarmee is de Gazelle Grant, met een productieduur van krap twee jaar, bepaald als een witte raaf onder de Nederlandse sportbrommers te beschouwen; een reden temeer om Tieme Bakker te complimenteren met de uitstekende restauratie van dit model!


Met zijn hoog opgebogen uitlaten en vlot gelijnde tank is de Grant een sportbrommer pur sang.

Dit artikel is overgenomen uit:
Het MotorRijwiel nr. 43 jan/feb 2000
Tekst & Foto’s: Hans van Dissel
           

Batavus modellen die ook onder de naam Gazelle zijn verkocht.

Als u voor de eerste keer op onze BatavusBromfietsClub site met verwondering zit te kijken naar wat een aantal Gazelle bromfietsmodellen hier te zoeken heeft het volgende, er is in de jaren 60 een kortdurend samenwerkingsverband geweest tussen Batavus en Gazelle. Daarbij is van een aantal Batavus bromfietsen gebruik gemaakt om ze na een aantal aanpassingen als Gazelle te kunnen verkopen. Dit is een snelle manier om zonder al te veel ontwikkelingswerk en investeringen toch een aantal bromfietsmodellen op de markt te kunnen brengen. We hebben gemeend in het kader van de volledigheid over de gemotoriseerde periode van Batavus ook deze modellen te moeten belichten. Ook dit is een stukje Batavus historie dat de nodige aandacht verdient. Voor meer informatie over het samenwerkingsverband tussen Batavus en Gazelle kijk op de historiepagina´s van onze site.

Zoals al in het hierboven geplaatste verhaal over de Batavus Whippet die is aangepast om dan als Gazelle Grant door het leven te gaan is beschreven, zijn er nog een tweetal modellen zodanig bewerkt dat ook deze beide Batavus bromfietsen voorzien van Gazelle emblemen op de markt zijn gebracht. Het gaat daarbij om de Batavus Conforte die voorzien van aangepast plaatwerk onder de naam Gazelle Isabella op de markt is gebracht. Zie foto's hieronder waarbij je ogenblikkelijk de overeenkomsten met de Conforte zult herkennen.

Isabella foto's:

Ook de Batavus Mot 'O-Mat is er niet aan ontkomen om na aanpassing van wat onderdelen een ander naamplaatje opgespeld te krijgen. Zo mocht de Mot 'O-Mat verder onder de naam Gazelle GA50. Voor een afbeelding van deze bromfiets kijk hieronder. Ook daar zult u het basismodel Mot 'O-Mat snel herkennen.

GA50



Onderstaand bericht & FOTO'S ontvingen we van Arian Wimmenhove op 07-10-2007:

Zaterdag 6 oktober was er weer de Motormarkt in Hardenberg, Veel onderdelen maar er waren ook genoeg brommers die te koop of te show stonden. 
Mijn oog viel al snel op een rood met grijze brommer, de Gazelle Grand wist ik al snel toen ik hem van dichterbij ging bekijken. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik hem zag, omdat de oplage van dit model zeer gering is geweest! 
de brommer leek me nog best wel compleet ook, de grote bromfietsbel, de originele buddy en het originele achterlicht (kijk maar naar de brochure) zat er er zelfs nog op. Alleen de tankrubbers misten op het eerste gezicht. De lak is zo te zien ook nog origineel. 
Deze brommer stond ook nog eens te koop, alleen jammer dat de eigenaar wist wat hij waard was, hij wou/wil (weet niet of hij die dag nog verkocht is) er 2.250,-- echte uro's voor hebben! 
De krachtbron voor deze Gazelle Grand was een JLO G50 blok dat er van buiten redelijk netjes uitzag (misschien al wel gereviseerd?) voor de rest zou ik de foto's eens bekijken die zeggen meer dan 100 woorden.
 
Veel kijkplezier!!!
 
met vriendelijke groet Arian Wimmenhove.

 

 

 

BatavusBromfietsClub
correspondentie adres: Langeveldstraat 19, 7871 PJ, Klijndijk Tel. 0591 851 999

Klik op het logo hierboven om naar de officiële Batavus site te gaan.

Klik op het logo hieronder om naar de officiële Batavus site te gaan.